کد خبر: ۳۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
گفت و گوی زیست بوم با مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی؛
مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی درباره رفتار مردم پس از مرگ یوز و هنگام عبور از جاده گفت: بیشترین رعایت را راننده‌های کامیون، تریلی و راننده نیسان‌ها داشتند که از آن‌ها تشکر می‌کنم و کمترین همکاری را راننده‌های اتوبوس و ماشین‌های شخصی داشتند و خیلی کم پیش می‌آمد که به این موضوع توجه کنند. اما بعضی از ماشین‌های سواری هم می‌ایستادند و هم ما را تشویق می‌کردند و هم همکاری لازم را داشتند.در مجموع اتوبوس‌ها از همه کم توجه‌تر بودند.
پس از مرگ یوز ماده در جاده میامی چه گذشت؟/همکاری خوب راننده‌های تریلی‌ و نیسانزیست بوم/منصوره محمدی*: بیش از یک هفته از مرگ یوز جوان در جاده میامی، گذشته است و پس از این حادثه عملیات گشت زنی در این منطقه به منظور حفظ جان مادر که براساس دانش و تجربه، انتظار می‌رفت به محل حادثه بازگردد توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست انجام شد. اگرچه گشت زنی‌ها برای یک اتفاق نامبارک انجام شد اما به یک اتفاق نیک هم منجر شد و آن مشاهده هلیا و چهار فرزند همراهش برای نخستین بار بود. 
مرتضی‌پور میرزای، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی که از روزهای نخست گشت زنی در منطقه حضور داشته در گفت و گو با زیست بوم به جزئیاتی از رخدادهای اخیر، از جمله مشاهده هلیا و توله هایش، برخورد راننده‌ها در جاده و مجموعه اقدامات انجام شده در جاده میامی اشاره کرد که در ادامه با هم می‌خوانیم. 
پورمیرزای با بیان اینکه زادآوری هلیا اولین بار است که رخ داده درباره او توضیح داد: هلیا متولد سال ۹۸ است و فرزند هرب است. در سال ۹۹ از مادر جدا شد و در سال ۱۴۰۰ چندبار دیده شد و منتظر بودیم تا توله‌های او را مشاهده کنیم. اما چون دوربین‌گذاری نکرده بودیم این اتفاق رخ نداد. در گشت زنی‌های این چند روز در نهایت موفق به مشاهده هلیا شدیم و همانطور که حدس می‌زدیم توله به دنیا آورد. پس از مرگ یوز ماده در جاده میامی چه گذشت؟/همکاری خوب راننده‌های تریلی‌ و نیسان
او درباره جنسیت توله‌های هلیا بر غیر ممکن بودن تعیین جنسیت در آن فاصله و بازه سنی توله‌ها اشاره دارد و می‌گوید: جنسیت در این سن اصلا و با این نوع تصاویر قابل تعیین نیست و باید بزرگتر شوند و بتوان تصاویر خوبی از ناحیه زیر دم دریافت کرد تا بتوانیم جنسیت را تعیین کنیم. زمانی که توله‌ها و مادر را مشاهده کردیم اولین و مهمترین اقدامی که انجام دادیم عکسبرداری از مادر بود چرا که داشتن تصویری از مادر مهم است. 
مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی درباره وضعیت جاده میامی پس از مرگ یوز در هفته گذشته اینگونه توضیح می دهد: پس از این اتفاق ما از روز یکشنبه در محل مستقر شدیم و همان روز توانستیم مادر و یک توله را در آن ناحیه مشاهده کنیم. به دلیل تعطیلات جاده خیلی شلوغ بود و تجربه نشان داده بود که مادر تا چهار روز بعد در محل حاضر می‌شود و به دنبال فرزند خود هست و با توجه به این تجربه به مدت یک هفته در محل حاضر بودیم و موفق به مشاهده مادر نیز شدیم. 
او با اشاره به اقداماتی که در این مدت برای جلوگیری از نزدیکی یوزها به جاده انجام شد گفت: شب اول بیشتر لاستیک آتش زده شد تا نگذاریم نزدیک جاده شوند، تمرکز روی جاده بود و پروژکتورکشی نیز انجام شد. در شب‌های بعد به مرور نیروهای گشت زنی نیز افزایش پیدا کرد. یک ماشین گشت هم به صورت ثابت در جاده حرکت می‌کرد و در ابتدا و انتهای مسیر در دو طرف باند یک ماشین ثابت چراغ گردون مستقر بود که راننده‌ها را به کاهش سرعت دعوت می‌کرد. 
پورمیرزای درباره رفتار مردم در طی این مدت و هنگام عبور از جاده نیز گفت: بیشترین رعایت را راننده‌های کامیون، تریلی و راننده نیسان‌ها داشتند که از آن‌ها تشکر می‌کنم و کمترین همکاری را راننده‌های اتوبوس و ماشین‌های شخصی داشتند و خیلی کم پیش می‌آمد که به این موضوع توجه کنند. اما بعضی از ماشین‌های سواری هم می‌ایستادند و هم ما را تشویق می‌کردند و هم همکاری لازم را داشتند.در مجموع اتوبوس‌ها از همه کم توجه‌تر بودند.

*خبرنگار زیست بوم
منبع: زیست بوم
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین