کد خبر: ۳۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
محمد داسمه در توضیح جلسه دوم تصادف اتوبوس خبرنگاران محیط زیست: «در این جلسه دو اتفاق مهم افتاد. حسب قانون آیین دادرسی از آقای شیری راننده اتوبوس دو سؤال مکتوب پرسیدم و پاسخ مکتوب گرفتم. سؤال مبنی بر این بود که شما در زمان رفت از جاده مواصلاتی رسمی استفاده کردید اما در برگشت از جاده روستایی فرعی درجه 2. دلیل آن چه بود؟ خودتان تشخیص دادید در این جاده غیررسمی فرعی باشید یا عامل دیگری داشت؟ در پاسخ مکتوب عندالحاکم اقرار کرد که مسئولان سفر اصرار کردند که از این جاده بروید. این اقرار مکتوب شد.»
زیست بوم/ زهرا کشوری*: دومین جلسه تصادف اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در ارومیه است. تصادفی که 2 تیرماه 1400 مهشاد کریمی خبرنگار محیط زیست خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی سردبیر ایرنا 24 را از جامعه رسانه‌ای کشور گرفت و روح و جسم 18 خبرنگار بازمانده را زخمی کرد. چهار نفر از اعضای هیأت کارشناسی برخلاف نظر کارشناس دیگر، سرهنگ فرمانی فرمانده وقت پلیس راهور استان آذربایجان غربی همچنان عقیده به تبرئه مسئولان سفر دارند. یکی از آنها پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود: «برای شما چه فرقی دارد کی مقصر است؟ دیه شما در هر صورت پرداخت می‌‌شود! در نهایت باید دیه پرداخت شود این دیه را راننده بدهد.» این بار هم  نگاه شان مبتنی بر مبرا کردن مسئولان سفر است. فرمانی از ابتدا با آنها همراهی نکرد. او رئیس پلیس سابق راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی است که مسئولان سفر را هم مقصر این حادثه تلخ می‌‌داند اما باقی همچنان به دنبال تبرئه مسئولان سفرند. همین موضوع سر زخم یک‌ساله بازماندگان حادثه را باز می‌‌کند.
محمد داسمه وکیل خبرنگاران بازمانده در گفت‌وگو با «ایران» می‌‌گوید: «در این جلسه دو اتفاق مهم افتاد. حسب قانون آیین دادرسی از آقای شیری راننده اتوبوس دو سؤال مکتوب پرسیدم و پاسخ مکتوب گرفتم. سؤال مبنی بر این بود که شما در  زمان رفت از جاده مواصلاتی رسمی استفاده کردید اما در برگشت از جاده روستایی فرعی درجه 2. دلیل آن چه بود؟ خودتان تشخیص دادید در این جاده غیررسمی فرعی باشید یا عامل دیگری داشت؟ در پاسخ مکتوب عندالحاکم اقرار کرد که مسئولان سفر اصرار کردند که از این جاده بروید. این اقرار مکتوب شد.»
محمد داسمه سؤال دیگری از راننده می‌‌پرسد: «آیا شما به عنوان راننده‌ای که 25 سال سابقه دارید و گواهینامه پایه یک داشتید، جاده روستایی درجه 2 را برای اتوبوس مناسب دیدید یا خیر؟ گفتند به هیچ عنوان این جاده مناسب اتوبوس نیست. این جاده  فقط برای ماشین‌های سبک وزن مثل ون و سواری مناسب است.»
این وکیل پایه یک دادگستری سند مهم دیگری را هم در جلسه دوم پرونده اتوبوس خبرنگاران در دادگاه کیفری 2 ارومیه ارائه داد. این سند  نظر سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور بود که صراحتاً اعلام کرده است اتوبوس اجاره شده در این سفر با ابعاد و هندسه جاده روستایی درجه دو اصلاً همخوانی نداشت و الزاماً باید از ماشین سبک وزن استفاده می‌‌شد. سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور در این موضوع یادآور شده است که  مسئولان سفر در انتخاب وسیله نقلیه دقت نکرده و  کوتاهی و قصور داشتند. سند مهم دیگری که در  این جلسه ارائه شد نظر جانشین پلیس راهور کشور فرمانده پلیس راه، حقوقی و بازرسی ناجا در جلسه کمیسیون عمران بود. این نظر صورت جلسه شده بود و همگی ذیل آن را امضا کرده بودند. حاضران در این جلسه هم مسئولان سفر  و راننده را مقصر تصادف مرگبار اتوبوس خبرنگاران اعلام کردند. محمد داسمه که در این جلسه از خانواده‌های اولیای دم به وکالت از وکلای‌شان توکیل داشت و از اولیای دم هم دفاع کرد می‌گوید: «با توجه به اسناد ارائه شده امید داریم که قرار منع تعقیب نسبت به مسئولان سفر نقض شود و مسئولان سفر هم در کنار راننده تحت تعقیب قرار بگیرند.»
 برخی از خبرنگاران شاکی و پدر مهشاد کریمی، خبرنگار جان‌باخته محیط زیست ایسنا به عنوان اولیای دم حضور داشتند.

* دبیر گروه زیست بوم
منبع: روزنامه ایران
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین