کسب و کارهای اینترنتی در زمان کرونا
در زمان کرونا چطور کسب و کارهای آنلاین خود را توسعه دهیم؟

در زمان کرونا چطور کسب و کارهای آنلاین خود را توسعه دهیم؟ دیجیتال مارکترها برای کارشان به یک چیز نیاز دارند و آن اینترنت است. اینترنت خانگی و اینترنت همراه هم معمولا سرعت بیشتری نسبت به محل کار دارند. بهانه ی شما چیست؟

آرام باشید و بهینه سازی را ادامه دهید.

الان زمان خوبی برای ترسیدن نیست. (ترس سیستم ایمنی بدن را هم ضعیف تر می کند.) می بینیم که برخی کسب و کارها فعالیت های تبلیغاتی و مارکتینگ شان را به حالت تعلیق درآورده اند و یا به طور کامل این فعالیت ها را قطع کرده اند. اما این یک واکنش نادرست است. چون این بحران موقت است. شاید سه ماه یا بیشتر طول بکشد اما در نهایت تمام می شود. که امیدواریم هر چه زودتر تمام شود.

بعد از تمام شدن بحران و برگشتن به وضعیت پایدار شروع دوباره ی فعالیت ها کسب و کار شما را در یک وضعیت بد قرار می دهد. ریکاوری کردن در سئو بسیار سخت است. شما قبل از بحران کرونا هر روز یا هر چند روز یک بار محتوای جدید منتشر می کردید. صفحات تان را آپدیت می کردید و رابطه ی خوبی با گوگل ساخته بودید. اما ناگهان تمام این سیگنال ها را خاموش می کنید. اگر بعد از چند ماه دوباره شروع کنید یقینا مدت زمان زیادی طول می کشد تا به وضعیت قبل از بحران برسید. شاید هیچوقت نرسید.

نیل پاتل در وبسایتش پیش بینی هایی در مورد وضعیت ترافیک کسب و کارها داشته است و پیش بینی کرده است که سایت های سرمایه گذاری، غذا و لوازم بهداشتی و دارو رشد بسیار زیادی در ترافیک شان شاهد خواهند بود. سایت های سرگرمی هم چنین وضعیتی خواهند داشت. احتمالا اگر سایت شما در این دسته باشد این تغییرات را احساس کرده اید.

در این پیش بینی سایت های فروشگاهی و فروشگاه های آنلاین تقریبا وضعیت ثابتی دارند و کمتر از 4 درصد از ترافیک شان را از دست خواهند داد که طبیعی است. سایر حوزه ها نظیر تبلیغات، سفر، حمل و نقل، تکنولوژی، املاک، بیمه و … افت ترافیک زیادی خواهند داشت.

چیزی که اهمیت دارد این است که شما همچنان به کارتان ادامه دهید. صفحات تان را به صورت منظم به روز کنید. محتوای جدید و متناسب با نیاز مخاطبان تان تولید کنید و ادامه دهید. مطمئن باشید رقبای شما هم با چنین وضعیتی روبرو هستند و در این میان کسی موفق می شود که رها نکند و با قدرت ادامه دهد.

از پس هزینه های سئو و مارکتینگ بر نمی آیید؟

به مشکل اصلی یعنی پول برمی گردیم. کرونا مشکلات اقتصادی زیادی به بار آورده است و احتمالا این مشکلات ادامه هم داشته باشد. اما همچنان می توان با این وضعیت ادامه داد.

اکثر شرکت ها بخشی از سودشان را صرف مارکتینگ می کنند. مثلا 10 درصد. شما هنوز هم می توانید این 10 درصد را حفظ کنید. چون سود شما کمتر شده است. مسلما بودجه ی مارکتینگ و سئو شما هم کمتر می شود. اما احساس نمی کنید برخی هزینه های اضافی کمتر شده اند؟ مثلا چون بسیاری از بخش های شرکت شما در خانه کار می کنند هزینه های برق و سیستم تهویه و هزینه خوراک و مواردی از این دست به صورت خودکار حذف می شوند. هزینه های رفت و آمد و پارکینگ و … هم کمتر شده اند. این هزینه ها می توانند درصدی از این بودجه را تامین کنند. اما شما می توانید بخش هایی از این فعالیت ها را کمتر کنید.

ما دو نوع فعالیت مارکتینگ داریم. بخشی از فعالیت ها شامل بقای سیستم می شوند. یعنی ضروری هستند و باید حتما انجام شوند. مثلا انتشار محتوا. اما بخشی از فعالیت ها برای رشد در نظر گرفته می شوند. مثلا رپورتاژ آگهی در سایت ها. شما می توانید برای این مدت هزینه های رشد را کمتر کنید. (هزینه های رشد معمولا بیشتر از هزینه های بقا هستند.)

نیازی نیست برای درج رپورتاژ هزینه کنید. می توانید این هزینه را با شبکه سازی و گفتگو با سایت های همرده تان جبران کنید. به جای درج رپورتاژ از سیستم همکاری در لینک استفاده کنید. به جای لینک سازی خارجی که معمولا هزینه بر است سعی کنید لینک های داخلی سایت را بهبود ببخشید که عملا هزینه خاصی ندارد.

سئو و مارکتینگ چیزهایی نیستن که برای یک مدت فراموش کنید و بعد از مدتی دوباره راه اندازی کنید. شما کانال ها و مخاطبانی دارید که مدام از طریق آن ها مشتری جذب می کنید اگر رها کنید مشتریان شما را فراموش می کنند و برگرداندن دوباره ی این اعتماد کار سختی است.

سئو یک کار قرنطینه ای است.

قرنطینه یکی از مهم ترین روش های جلوگیری از شیوع ویروس کروناست. در حال حاضر سلامتی شما و کارکنان شرکت تان در اولویت قرار دارد. اگر نیروی سئو در مجموعه تان دارید می توانید با خیال راحت به صورت دورکاری با او همکاری کنید. می توانید از طریق سیستم های مکالمه آنلاین مانند اسکایپ و یا Google Hangout با یکدیگر در ارتباط باشید تا نکات و دستورات لازم بین شما رد و بدل شود.

به نظر می رسد خانه با توجه به فضای آرامی که قرنطینه ایجاد کرده است فرصت خوبی برای یادگیری است. سئو همیشه چیزهای جدیدی دارد. چیزهای جدیدی که باید کشف شوند و این فرصت در اختیار سئوکاران قرار گرفته است تا بیشتر بخوانند و بیشتر یاد بگیرند. با یادگیری بیشتر می توانید مسائل غیرضروری که هزینه زیادی برای شما دارند را حذف کنید. همیشه چیزهایی وجود دارند که هزینه های بدون بهره روی دست شرکت ها می گذارند. اگر علم تان را بالا ببرید و سئو را دقیق و اصولی و با جزئیات یاد بگیرید. می توانید این نقاط تاریک را پیدا کنید.

این بحران تمام می شود. مراقب خودتان و اطرافیان تان باشید و در این فرصت داشته های خودتان را تقویت کنید. بیشتر یاد بگیرید و برنامه های جدیدتان را برای دوره ی بعد از بحران بچینید. در مورد آگاهی رسانی جمعی هم غفلت نکنید. مخصوصا سئوکارها که با گوگل آشنایی بیشتری دارند می توانند با دانش شان مطالب درست و علمی را از طریق گوگل به دست مخاطبان برسانند تا این آگاهی بین مردم بیشتر شود و شیوع بیماری کمتر شود. پس به امید روزهای بهتر ادامه خواهیم داد.

منبع:سایت سئوکار