کد خبر: ۳۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵
کشور ترکیه در دو سال اخیر چند بحران بزرگ را پشت سر گذاشته است؛ از سایه تهدیدات داعش تا کاهش ارزش لیر، با این وجود صنعت گردشگری آن همچنان پررونق است. حالا سؤال اینجاست که چرا ایران نتوانسته است از این فرصت طلایی استفاده کند؟
زیست بوم گردشگری: کاهش ارزش لیر، هتل‌های ارزان و افزایش نسبی امنیت به‌عنوان مهم‌ترین شاخصه‌های ترکیه در رشد گردشگری در اروپا در سال 2018 مورد اشاره کارشناسان قرار گرفته است.

کشوری که کودتای سال 2016 و تهدیدهای حاصل از تلاش داعش را در سال‌های اخیر در حافظه و سابقه تاریخی خود دارد، وقایعی که به‌تنهایی کافی است تا سال‌ها چهره‌ای ناامن از این کشور به‌خصوص در حوزه سفر را به دنیا معرفی کند. اما سیاستگذاری و برنامه‌ریزی متولیان ترک نشان داد این کشور قصد دارد نه‌تنها مانع تأثیرگذاری بحران‌های یاد شده بر اقتصاد کشورش باشد، بلکه سهم شایسته خود را از بازار پررونق گردشگری به‌دست آورد و در گامی بلندتر، آن را در بین همتایان اروپایی خود در صدر قرار دهد.

به نظر می‌رسد ترکیه در سال‌های اخیر با کامیابی در معرفی و تبلیغ ظرفیت‌های موجود در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، با رویکردی مؤثر و در قالب تهیه و تولید فیلم و سریال‌هایی با زمینه اصلی و البته جذاب زیبایی‌های تاریخی و جغرافیایی برای کشورهای هدف و البته سراسر دنیا، به سرعت از بحران عبور کرده و توانسته از همه رقبای اروپایی پیشی گرفته و پرچم‌دار رشد گردشگری در سال گذشته میلادی باشد.

بی‌شک بهره‌مندی از تجربه موفق این کشور همسایه به‌ویژه در بخش تبلیغات وسیع بین‌المللی و تخصیص بودجه لازم به این موضوع می‌تواند راهکار مدیریت بحران‌های طراحی شده برای اقتصاد ایران در شرایط فعلی باشد، چرا که تغییرات قیمت ارز در کشور از یک سو زمینه سفر ارزان و مقرون به‌صرفه را برای گردشگران خارجی فراهم و در این بخش تهدید را به فرصت تبدیل کرده است و از سوی دیگر، خروج ارز از کشور در نتیجه کاهش سفرهای خارجی ایرانیان را به حداقل رسانده است.

در همین راستا، نمایش امنیت موجود در کشور نیز با تبلیغات هدفمند و به‌خصوص استفاده از ظرفیت گردشگران خارجی در کشور با وجود تلاش‌های انجام شده برای ایران‌هراسی و ناامن جلوه دادن ایران، دستاوردهای غیرقابل انکاری برای رشد گردشگری به دنبال دارد.

همچنین توجه دولت به تبلیغات برای معرفی چهره‌ای امن از ایران می‌تواند با جذب گردشگر، کاهش احتمالی درآمدهای نفتی را کم‌اثر کند.

بدیهی است در صورت استفاده به‌موقع از این فرصت ایجاد شده، کسب و کار داخلی مرتبط با این حوزه به حرکت درآمده و جهش قابل قبولی خواهد داشت.

بنابراین آنچه در شرایط کنونی باید به‌صورت جدی و هدفمند در دستور کار قرار گیرد معرفی و تبلیغ ناشناخته‌ها و پتانسیل‌های گردشگری کشور با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای در سطح بین‌المللی است. در کلامی دیگر، تبلیغات حرفه‌ای و فرامرزی با هدف بازاریابی و بازارافزایی، ضرورت اجتناب‌ناپذیر این روزهای صنعت گردشگری کشور برای حل همیشگی مسائل و معضلات اقتصادی است.

*مریم ترسایی - کارشناس اطلاع‌رسانی معاونت گردشگری
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین