کد خبر: ۳۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
شهرهای متصل آینده
تکنولوژی های دیجیتال در حال تکامل شهرهای متصل در آینده هستند. تحقیقات ما نشان داد که در کپنهاگن، سازمانهایی که هدايت انتقالات دیجیتال را در دنيا بر عهده دارند، عوامل بحران و آماده سازی ضروری برای رفع نیازهای آینده شهرها و شهروندان مورد بررسي قرار مي دهند.
زیست بوم - کسب و کار: تکنولوژی های دیجیتال در حال تکامل شهرهای متصل در آینده هستند. تحقیقات ما نشان داد که در کپنهاگن، سازمانهایی که هدايت انتقالات دیجیتال را در دنيا بر عهده دارند، عوامل بحران و آماده سازی ضروری برای رفع نیازهای آینده شهرها و شهروندان مورد بررسي قرار مي دهند.

تا سال 2050 ميلادي، 68 درصد از جمعیت مردم در شهرها سکونت خواهند داشت. این مسئله بدون شک فشار مضاعفی بر خدمات شهری، منابع و زمان خواهد گذاشت. در جهان، شرکای بخش خصوصی به عنوان پاسخی برای این چالش ایجاد شده اند. ما باور داریم که این شراکت ها باید با تکنولوژی های دیجیتال همسو شده و از ساختارهای فعلی عبور کند برای کسبوکارها، سازمان ها، سیاست گذاران و دیگران درک بهتر چنین پیچیدگی هایی در اکوسیستم های شهری نه تنها برای جایگاه بهتر برای مشارکت بیشتر، بلکه برای شناسایی و استفاده بهینه از فرصت ها اهمیت دارد.

در این زمینه، ما در کپنهاگن پژوهشی را برای جستجو درباره چگونگی اتخاذ رویکرد نوآورانه شهرها برای ارضای نیازهای فعلی و آینده و شراکت با چندین شریک برای راهکارهای دیجیتال آغاز کردیم.

به عنوان بخشی از یک پروژه بزرگتر، ما روی رهبران انتقالات دیجیتال در مرکز CSL کار کردیم.CSL مرکز رشد نواوری برای تلاش های شهر هوشمند است که اهدافی در زمینه شایستگی های دیجیتالی شهر از طریق آزمایشگاه های زنده و پلت فرمهای حاکمیتی دنبال می­کند و به دنبال کسب عوامل کلیدی بهره وری درشهر کپنهاگن است.

همچنین با مدیر گروه TDC، LeapCraftو سیسکو و شرکت شهر کپنهاگن ملاقات کردیم. بر اساس یافته های ما، یک چارچوب با عنوان 4C مفید برای شهرها در زمینه انتقالات دیجیتال ارائه نموده ایم.

ما به این چارچوب به عنوان یک چارچوب شخصی سازی شده به عنوان بخشی از اکوسیستم در مشارکت با دانش، اشتراک تخصص با نوآوری با چالش های موقعیت نگاه می­کنیم.

محرک انتقالات دیجیتال در اکوسیستم های پیچیده


مصرف

مصرف انعكاس دهنده تغییرات پویای شهروندان هنگان تعامل با خدمات شهری است. برای ایجاد مصرف پایدار و مداوم، تکنولوژی باید به درک خدمات شهری مانند آب، انرژی، خدمات سلامت و حمل ونقل، که مستقل و بر اساس نیاز شهروند است برای ارضای نیازهای ارتباطی جوامع و افراد کمک کند. شهروندان بسیاری توسط شهر راهنمایی می­شوند اما در جستجوی مشارکت قدرتمند و فعال در تعامل خدمات بین شهر، تامین کننده و جامعه هستند.

با ظهور اینترنت اشیا، پلت فرم های مستقل و مصرف قدرمتد، بخش عمومی نیازمند شفافیت است. دیگر برای ارائه دهندگان خدمات ضروری مانند گاز، آب و برق ایجاد سود غیرعادی به وسیله افزایش مبالغ قبض امکان پذیر نیست. و تغییر شهروندان منجر به تغییر در مدل کسب وکار آنان خواهد شد.

تامین کنندگان، ارائه دهندگان خدمات و دیگر کسب وکارها به انطباق حداکثری مدل های کسب وکار چابک و مبتنی بر مصرف کننده ای که نه تنها پاسخگو باشد، بلکه بر اساس مصرف شخص، شرایط وی و یا حتی در بخش انرژی، مشارکت فرد در هوشمندسازی با پنل های هوشمند و انرژی تبدیل پذیر، مذاکره کند هستند.این موضوع منجر به ایجاد یک مدل اقتصادی جدید که هنجارها، عادات و عملیات سازمانی را عوض می­کند، خواهد شد.

در شهر کپنهاگن، انرژی بلاک، در مشارکت با CSL، دانشگاه دانمارک و آزمایشگاه های بلاک چین، و تعدادی سازمانهای دیگر ایجاد انرژی های تجدیدپذیر را در محیط های شهری آزمایش می­کند و عرضه را از طریق یک بلاک چین باز متصل می­نماید. این بلاک چین می­تواند عرضه انرژی غیرمتمرکز را ارائه دهد، که باعث شفافیت برای شهروندان گردیده است. مشکل آنجاست که زمان برای آگاهی و کسب دانش و اعماد میان شهروندان، شرکای اکوسیستم و ارائه دهندگان برای تداوم این کار نیاز است.

متشابها، همانطور که تغییر در مصرف دیگر خدمات شهری، مانند جاده ها، پارکهای محلی و مراکز درمانی، با مدل های بر اساس تقاضا ایجاد می­شود، این ارائه کنندگان به جذب درک ضروری از نیازهای منطقه ای و محلی نیاز خواهند داشت. داده مصرف، همراه با سرمایه گذاری و تخصیص منابع اطلاعاتی به طور گسترده به صورت باز و مشترک با گروه هاو شهروندان مورد نیاز خواهد بود. شهروندان در جایگاهی قرار خواهند داشت که فعالانه در ایجاد سیاست، حاکمیت و نوآوری، مهارت و ایجاد شغل  نقش دارند. بنابراین، مصرف نه تنها بر اساس دسترسی و در دسترس بودن، بلکه بر اساس مشارکت، کوچینگ، توانایی مشارکت و اعتبار انجام خواهد شد.


محرک انتقالات دیجیتال در اکوسیستم های پیچیده


ارتباط

تکنولوژی پاسخگو، شخصی سازی شده و منطبق همه گیر شده و ما همیشه انلاین بودن را به مثابه ویژگی مثبت شهرها درنظر می­گیریم. کاربرد گسترده تر تکنولوژی سنسورها فرصت های بسیاری را برای شهرها و ابزارهای ارتباطی ایجاد کرده. گارتنر 2018 پیش بینی کرده که 20% از ملت های پیشرفته از دستیارهای هوش مصنوعی برای انجام کارها استفاده خواهند نمود.

با کمک های متنوع هوش مصنوعی، شناسایی بهترین تکنولوژی ها برای پارک بر اساس تقاضا، جمع آوری زباله هوشمند، خدمات اورژانس و مدیریت ترافیک و حمل و نقل برای حاکمان شهرهای متصل در اولویت خواهد بود. با افزایش قدرت محاسبه، عمر باتری ها و ورزشکاری تلفن های هوشمند، حاکمان باید به هوش باشند. این عوامل اثرات مختلفی بر شهرها و دیگر ارائه کننندگان خدمات عمومی همزمان با خیز آنان به سمت مدیریت پویای سیستم هایی که قادر به پیشبینی نیازهای شهروندان و برنامه ریزی برای آنان باشند، خواهد داشت.

در سال 2016، CSL خدمت خیابان کپنهاگن را در مرکز شهر با همکاری چند شرکت بنا نهاد . این برنامه از تکنولوژی شبیه سازی دیجیتال برای نشان دادن راههای شلوغ شهر و مناطق آن محدوده استفاده می­شود. ازمایشگاه راهکارهایی برای شخصی سازی تجارب شخصی، ارائه داده برخط و تسهیل پاسخگویی حاکمیت و مهمتر از همه کارایی سیستم برای پیاده سازی در زیرساختهای شهر را ازمایش نمود. این کار یک منطقه آزمایش زنده است که قبل از مقیاس گذاری بقیه قسمت های شهر، به صحت داده ها ازمایش شد.

پروژه اول این آزمایشگاه پیدا کردن راهکار نوآورانه برای شهروندان برای دسترسی به پارکینگ های شهری در لحظه بود. اینکار نیازمند همکاری CSL و چند شرکت معتبر بود. بعد از آزمایش و جایگزینی با یک سیستم سخت افزاری، یک رویکرد یادگیری ماشین با استفاده از مدل های پیش بینی ارائه شد. منابع داده متعدد نیز ارائه شدند. دسترسی به پارکینگ ها اکنون می تواند با دقت 85% با استفاده از الگوریتمی که منجر به استفاده بیشتر شهروندان می­شود انجام گردد. این برنامه کاربردی برای استفاده کنندگان از سیستم های دیجیتال پرداخت هزینه پارک و سیستم های مکان یابی برای یکپارچگی با سیستم رایگان است.

هنگام ارائه راهکارهای تکنولوژی به شهروندان، تصمیم گیران بایستی نه تنها در نظر بگیرند، بلکه چگونگی مشارکت شهروندان را نیز بیازمایند. در حالیکه کاربران تکنولوژی بیشتر و بیشتر از راهکارهای فناوری استفاده خواهند کرد،برای دیگران ممکن است سخت و ناممکن باشد. با درک ترکیب شهروندان و تمایل آنها به مشارکت، تصمیم گیران قادر خواهند بود برای راهکارها برنامه ریزی کنند. در برخی موارد، با درک ارتباطات بین بخش های شهروندی، خوشه های رفتاری و استفاده از تکنولوژی، شهرهای متصل قادر به سوار شدن به موج های فناوری هستند.

همکاری

ضلع سوم بنیادین شهرهای متصل همکاری است. در حقیقت همکاری باز بین بخش های خصوصی، عمومی و دیگر سازمان ها، باعث موفقیت شهرهای متصل است.از طریق همکاری، منابع، تخصص و دانش می تواند راهکارهای پویایی شامل مزایایی برای همه سهامداران باشد.سازمانهای خصوصی و عمومی مانند CSL،TDC و ... دریک ساختار سیاسی و حاکمیتی پیچیده قرار دارد. هر دپارتمان توسط یک شهردار که نشان دهنده حزب سیاسی متفاوتی است مدیریت می­شود. به این صورت، سازمانهایی مانند CSL خود را در جایگاه هسته ی این هشت ضلعی می بینند، جایی که باعث رقابت اولویت های سیاسی نیز می­باشد. پژوهش ما نشان می­دهد که جایگاه مرکزی CSL به دلیل کمیته تصمیم گیرنده شامل اعضای متخصص از سه دپارتمان دست یافتنی است: فنی و محیطی، فرهنگ و اوقات فراغت و دپارتمان اقتصادی، باز کننده راه CSL برای انجام نقش سیاسی اش در شتابدهی به انتقالات دیجیتال در شهر است.

یکی از بازیکنان کلیدی در انتقالات دیجیتال شهر گروه TDC است. این گروه اخیرا تعدای پروژه ابتدایی برای ایجاد ارتباطات در سطح کشور انجام داده است. طرح IOT باند نازک ارتباطات با قدرت کم برای دستگاه ها درشبکه IoT شهر ایجاد می­کند مانند مقیاس های آب، مقیاس های گرمایش مرکزی، سنسورهای آلودگی هوا و سطل های زباله. این گروه به شبکه NB نیز دسترسی ایجاد کرده و هم اکنون 70 شرکت آنلاین هستند. اولویت اول ساخت اجتماعی از شرکت ها با تمایل به ازمایش تکنولوژی آنان در شبکه بود، که مشتمل بر یادگیری شرکت ها و این گروه نیز می­شد. تیم IoT شرکت ملاقاتهایی ترتیب داده و سیم کارتها و کیت های توسعه ای برای مشارکت شرکت ها ارائه کرد. این شرکا شامل تامین کنندگان مقیاس های هوشمند، آژانس های کنترل زباله، شرکت های سلامتی و غیره می شدند. یک پروژه در مورد ساعت هوشمند سلامتی بود که از سنسورهایی برای جمع آوری و پایش فعالیت بیمار در لحظه و در اختیار قرار دادن آن به متخصصین سلامت بود.

این شبکه همکاری با سازمانهایی مانند TDC، در مرکز و شرکت های کارآفرین در شبکه همکاری برای آینده شهرهای متصل دور از انتظار نیست. سازمان های بزرگ و با تجربه با ارائه تخصص، منابع و دانش برای کمک به ایجاد زیرساخت در عین چابکی، به خوبی برای تزریق نوآوری و راهکارهای دیجیتال برای باز طراحی مدل های کسب وکار کمک می­کنند.

در همین زمان، همکاری یک تئوری بزرگ به شمار می رود، اما اغلب انجام آن سخت است. مدیر برنامه شهرهای متصل در CSL، تاکید می­کند که همکاری باید براساس شفافیت ، تمایل به اشتراک گذاری داده و مجموعه از ارزشهای یکسان ساخته شود. CSL در حال معرفی فرهنگ همکاری میان سازمانهای همکار است جایی که ارائه کنندگان خدمات کلیدی نیاز به اشتراک گذاری داده، مشارکت در همه فرآیندهای پروژه و نوآوری دارند. این فرهنگ همکاری ایجاد راهکارهای بی همتا و پاسخگو به شهروندان را که منطبق بر تقاضا و رفتارهای متغیر آنان است ممکن می­سازد. شرکا برای سرمایه گذاری بلندمدت در شهر دعوت می­شوند.

تجارت

برای ایجاد شهرهای متصل موفق، پژوهش ما نشان داد که درک مصرف، دستیابی به ارتباطات و تسهیل همکاری از اهمیت برخوردارند. گرچه، در هنگام تحلیل داده های مورد نیاز برای موفقیت شهرهای متصل بر انطباق سازمانی با روش های تجارت نوین نیز تاکید شد. این مدل جدید از تجارت نیازمند تامین کنندگان، ارائه دهندگان خدمات، شرکا و دیگر ترکیبات اکوسیستم است تا بتواند از فرمت انتقالات قدیمی بیرون بیاید و مدل جدیدی از کیفیت جمعی را ایجاد کند. شرکای های شهرمتصل، مانند هیتاچی، TDC و سیسکو و سایر سرمایه گذاران کارآفرین با همکاری با یکدیگر به پاداشی مثل افزایش سود می رسند. با این نقش دوگانه، CSL شرکا را به ارزشمندی تخصص، دانش، وابطه و نوآوری ارتباطی به عنوان ارزش و سود برای سازمان می نگرد.

CSL تامین کنندگان را برای ایجاد قراردادی برای مالکیت تخصصی داده و IP مبتنی بر شهروندان ترغیب می­کند. این با مدل کسب وکار قدیمی متفاوت است و نیازمند این است که سازمان ها و شرکا نه تنها طرز تفکر خود را تغییر دهند بلکه فرآیندها، هزینه ها و سرمایه، داده و مالکیت IP و کل مدل تجاری خود را منتقل کنند.

به عنوان یک ارتباط مهم بین راهکارهای ارائه شده توسط بازار و اولویت های دولتی، CSL نقش فعالی در تسهیل راه اندازی راهکارهای جدید برای چالش های شهری داشته است. این کار از طریق فرآیندهای سنتی اتفاق نخواهد افتاد، بلکه از طریق تماس های بازی که اجازه ایجاد راهکار می­دهند امکان پذیر است. تلاش های فعلی بر جمع آوری و تحلیل چرخه داده در شهر برای پیش بینی اثر شبکه مترو بر فعالیت های شهروندان تمرکز می­کند. تامین کنندگان منتخب برای انجام این پروژه به عنوان بخشی از مشارکت نوآوری قلمداد می­شوند. انتظار می رود نتیجه اینکار برای تامین کنندگان کسب وکار جدیدی باشد و برای شهر به عنوان تجربه جدید به شمار می­رود. این نوآوری مشارکتی نه بر اساس قراردادهایبلند مدت، بلکه بر فرصت های صمیمیت دوطرفهی که بر اساس مشارکت CSl و بقیه شرکاست، بنا شده است.

محیط باز و همکارانه بین شرکای شهر همچنین سرمایه گذاری را تسهیل می­کند و ارائه مثال های واقعی برای ازمایش و تست فناوری را قادر می سازد. شرکت کارآفرینی لیپ کرفت، ارائه کننده راهکارهای هوای سالم با شهر کپنهاگن و سایر شرکا همکاری مناسبی داشته است که آنها را قادر به ارائه و بهبود پروفایل های محصولات مناسب به عنوان بخشی از اکوسیستم شهر داشته است و این شرکت به بازارهای خارجی شامل نروژ، فنلاند، یونان ،آمریکا و مکزیک داشته است.

مدل های تجارت جدید نیازمند تفکر شاخصی برای سازمان ها و رهبران آنهاست. این موضوع شامل پاداش دهی به کارمندان برای توانایی همکاری درون و برون سازمانی، انطباق با نوآوری بر اساس تقاضا، ساخت شراکت بلند مدت بر اساس ارزشها و شناسایی فرصت هایی برای سازمان در جهت مشارکت مشخص در اکوسیستم است می­باشد.

نتیجه گیری

شهرهای متصل در سراسر جهان با درنظر گرفت چالش ها برای ایجاد شهری جدید و بر اساس تقاضای سازمانی به جلو در حرکتند. ما بر این باوریم که چنین مسئولیت هایی برای ارائه پروژه شهرهای متصل می تواند از طریق رویکرد 4C مزایایی داشته باشد. این موضوع می تواند به عنوان ابزاری استراتژیک در اکوسیستم های پیچیده برای درک روند های مصرف بر اساس فناوری، قدرتمندسازی ارتباطات، جهتدهی به همکاری موثر و ایجاد مدل های نوین تجارت که نه تنها سودآوری دارند بلکه توانایی سازمان در جهت نوآوری و شفاف بودن و مشارکت با شهروندان استفاده شود.


احسان محمدی فاضل
دانشجوی دکتری تخصصی کسب و کار
منبع: مجله بررسي تجارت اروپا


منبع: زیست بوم
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین